Comencen les obres de canalització del barranc de la Cala de Finestrat

Finestrat celebra la Setmana de la Salut sobre “Prevenció i Esport” del 5 al 9 de novembre
27/10/2017
Crònica esportiva local
31/10/2017

Finestrat 30/10/2017 hidraqua y alcalde de finestrat juan francisco senabre visitan obras de canalizacion del barranco de la cala

L’OBRA IMPULSADA DES DE L’AJUNTAMENT EN COL·LABORACIÓ AMB HIDRAQUA MINIMITZARÀ ELS EFECTES DE LES INUNDACIONS A LA CALA

Les obres de canalització del barranc de la Cala de Finestrat han començat a bon ritme. L’alcalde de Finestrat, Juan Francisco Pérez, va visitar hui la zona on s’està executant la 1a fase de l’obra, acompanyat pel gerent de Hidraqua, Javier Díez, el director del projecte, José Ramón García Pastor i diversos edils de l’equip de govern. L’obra està promoguda des de l’Ajuntament de Finestrat en col·laboració amb Hidraqua, empresa concessionària del servei d’aigua i sanejament que sufraga aquesta actuació amb càrrec als fons anuals de renovació. El projecte, amb 3 fases d’actuació, té un pressupost total de 1.368.962,28€, sent l’import d’aquesta primera fase de 193.057,85€.

Les obres de canalització del barranc tenen com a principal objectiu ralentitzar la velocitat de les revingudes i, amb això, reduir la perillositat de la canalització pel risc d’arrossegament. Al mateix temps, aquests treballs asseguren una capacitat de desaigüe suficient per a evacuar un cabal de 28’20 m3/sg, conforme estableix el “Pla Director de Defensa contra les inundacions en la comarca de la Marina Baixa” de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer.

Tal com van informar en el transcurs de la visita, el creixement urbanístic dels últims anys dels termes municipals de Finestrat, La Vila Joiosa i Benidorm ha afectat la conca vessant del barranc, la qual cosa representa un problema que s’agreuja durant els episodis de fortes precipitacions. La canalització i desaigüe del tram final requeria d’una solució global fins a la seua desembocadura en la platja. Per això, l’actuació completa té una longitud aproximada de 910 metres, des del pont de l’Avinguda Finestrat (antiga N-332) fins al desaigüe i abocament en el mar.

En paraules de l’alcalde de Finestrat, Juan Francisco Pérez “estem visitant una obra històrica amb què solucionem el major problema que teníem a la Cala en els últims anys i, sobretot, garantir la seguretat de veïns i turistes. És una obra complicada, molt tècnica, que permetrà eliminar el 90% de les revingudes que hem patit a la Cala cada vegada que plou amb intensitat. I aqueix 10% restant es va a minimitzar perquè més de la mitat d’aqueix cabal d’aigua serà canalitzat de manera subterrània”. La primera autoritat local va agrair a Hidraqua l’acord que ha permés executar aquesta obra de canalització del barranc de la Cala amb una inversió global de 3 milions d’euros per a millores hídriques que, en el cas del barranc, suposa la inversió d’1’3 milions. L’alcalde també va aprofitar aquesta visita per a posar en valor el treball realitzat pel director del projecte, José Ramón García Pastor i l’equip tècnic municipal “perquè porten molts anys treballant en una idea que, per fi, és una realitat per a tots els veïns de Finestrat”.

 

Des de Hidraqua, el seu gerent Javier Díez, va definir aquesta obra com “emblemàtica” dins d’un pla d’inversions hídriques molt complet que es va a executar en la localitat de Finestrat. “A més de canalitzar el barranc de la Cala executarem obres hidràuliques molt importants al nucli històric per a reduir els danys de les inundacions com els que es van produir en els temporals de primers d’any. Aquest pla d’inversions és molt complet perquè també inclou millores en la qualitat de l’aigua per a evitar els problemes de turbiditat que van motivar les restriccions d’aigua”.

El director del projecte, José Ramón García Pastor, va detallar els treballs relatius a aquesta 1a fase i que se centren en el tram de 500 metres del barranc comprés entre el pont de l’Avinguda Finestrat fins a uns 250 metres abans de la seua confluència amb l’avinguda de la Marina Baixa. “En aqueixa àrea s’està condicionant el llit del llit del barranc amb l’objectiu d’incrementar la seua rugositat i així reduir la velocitat de l’aigua. Per a això estan substituint el paviment per una superfície d’escullera agrupada en illes laterals que deixen una via central de servei de 3 metres d’amplària.” Aquesta via presenta una forma sinusoïdal a fi d’evitar la formació de canals centrals de desaigüe ràpid. “Amb això, va afegir, “aconseguim reduir considerablement la velocitat de baixada de l’aigua i solucionar el 90% de l’actual problemàtica”.

ÀUDIO

Previsió: fi d’obra abans de l’estiu

El termini d’execució d’aquesta 1a fase és de 2 mesos. Una vegada finalitzada continuarien els treballs de la fase 2 i 3 de manera simultània. En la fase 2 està previst condicionar la transició de cabals des d’un canal obert en superfície fins a un tram de canalització subterrània. I, finalment, un últim tram de canalització subterrani, de 200 metres de longitud, destinat a desviar el cabal d’avinguda cap a la platja per davall del passeig, en l’Avinguda Marina Baixa.  “En cas d’anar els treballs segons la previsió, va indicar el director del projecte, l’obra completa podria estar culminada abans del pròxim estiu”.

(GABINET DE PREMSA.30.10.2017)